Pristupna točka u skladu s pravilima fiskalizacije

Pristupna točka je sustav putem kojeg se provodi sigurna razmjena eRačuna i fiskalizacijskih poruka između poreznih obveznika, informacijskih posrednika i Porezne uprave u skladu sa Zakonom o fiskalizaciji.

Bitni aspekti

Što je pristupna točka?

Što je informacijski posrednik?

Tko može biti pristupna točka?

Zašto ne razviti vlastitu pristupnu točku?

Pristupna točka u skladu s pravilima fiskalizacije

Je li riječ o odobrenom informacijskom posredniku s iskustvom u poslovanju s eRačunima?

Pruža li informacijski posrednik – pristupna točka sve usluge koje trebam?

Kakva je korisnička podrška informacijskog posrednika?

Jesu li troškovi za usluge transparentni i postoji li paket usluga koji mi odgovara?

Je li moj informacijski posrednik skalabilan?

Pristupna točka mora biti usklađena s europskim propisima i normama, a prema Zakonu o fiskalizaciji služi za:

slanje i primanje eRačuna (B2B, B2G, B2C);

fiskalizaciju eRačuna (slanje fiskalizacijskih poruka prema Poreznoj upravi);

može podržavati i funkcionalnosti vezane uz eIzvještavanje u pojedinim slučajevima.

Mnoge poduzetnike koji do sada nisu slali i primali eRačune zbunjuje razlika između pristupne točke i informacijskih posrednika jer se u pojašnjavanju samih pojmova koriste opisi „služi za slanje i primanje eRačuna“ i dr.

Zato se mnogi s pravom pitaju moraju li imati i pristupnu točku i informacijskog posrednika kako bi proveli slovo zakona kada je riječ o fiskalizaciji eRačuna.

Ovim blogom pokazat ćemo vam da nije riječ o sinonimima, iako informacijski posrednik može biti i pristupna točka, a to će većina poduzetnika tako i provesti.

Što je pristupna točka?

Pristupna točka (PT) je sustav (softver, servis ili aplikacija) koji omogućuje elektroničku razmjenu podataka između poreznih obveznika i Porezne uprave.

Kroz nju se šalju računi, naplate, storna i periodična izvješća o prometu. U kontekstu fiskalizacije, pristupna točka je kao fiskalna blagajna nove generacije, ali je prilagođena elektroničkom dokumentiranju i kontroliranoj razmjeni podataka u stvarnom vremenu.

Pojednostavljeno, pristupna točka je infrastruktura kroz koju će svi relevantni podaci za fiskalizaciju putovati od poreznog obveznika do Porezne uprave, odnosno tehnička veza s Poreznom upravom.

Što je informacijski posrednik?

Informacijski posrednik je ovlašteni pružatelj usluga koji svojom tehnologijom omogućava razmjenu i fiskalizaciju eRačuna za druge, pružajući dodatne funkcionalnosti i sigurnost.

Informacijski posrednik ujedno može služiti i kao pristupna točka za obveznike fiskalizacije i zbog toga se u javnosti vrlo često ovi pojmovi smatraju sinonimima, odnosno izjednačavaju po važnosti.

No, kako smo ranije naveli, glavna razlika između ova dva pojma je ponajviše u njihovoj tehničkoj prirodi.

Pristupna točka je infrastruktura za razmjenu računa, dok je informacijski posrednik tvrtka koja koristi (i pruža) tu infrastrukturu većem broju korisnika, brine o sukladnosti, sigurnosti i interoperabilnosti različitih sustava.

Prema definiciji iz Zakona o fiskalizaciji, informacijski posrednik je pravna ili fizička osoba kojoj je dodijeljen OIB i koja uslužno pruža usluge izdavanja i primanja eRačuna te pratećih isprava drugima i fiskalizacije eRačuna, a može pružati usluge eIzvještavanja i/ili metapodatkovnih servisa.

Tko može biti pristupna točka?

Osim informacijskog posrednika, svaki subjekt može uspostaviti vlastitu pristupnu točku, ako zato ima tehničke mogućnosti i kompetencije.

Vlastita pristupna točka pojednostavljeno bi trebala biti vlastito IT rješenje poduzetnika koje je direktno spojeno na sustav fiskalizacije Porezne uprave.

To rješenje bi funkcioniralo kao svojevrsni web servis koji je sposoban, bez posrednika slati strukturirane XML poruke kao što su eRačuni, potvrde naplata, storna računa i eIzvještaje.

Takvo rješenje bi prema tome trebalo biti usklađeno s tehničkim standardima kao što su XML prema EU standardu, aplikativni certifikat i vremenski žig, kriptirani prijenos i slično.

Osim toga, poduzetnik bi trebao provoditi testiranja sukladnosti sustava i redovitih sigurnosnih nadogradnji vlastite pristupne točke.

Zbog izuzetne kompleksnosti provedbe svih tehničkih zahtjeva, većina poreznih obveznika odabrat će informacijskog posrednika koji će ujedno služiti i kao pristupna točka.

Prije odabira informacijskog posrednika, jako je važno provjeriti pruža li posrednik i uslugu pristupne točke jer to neće pružati svaki.

Za većinu mikro i malih poduzetnika, korištenje informacijskog posrednika je najbrži, najjednostavniji i najsigurniji digitalni kanal preko kojeg se sve poruke i dokumenti razmjenjuju s Poreznom upravom.

Zašto ne razviti vlastitu pristupnu točku?

Na razvijanje vlastite pristupne točke vjerojatno će se odvažiti isključivo velike IT firme ili proizvođači ERP softvera unutar svojih rješenja.

No, ako su već implementirali uslugu eRačuna certificiranog informacijskog posrednika, tada je i za njih razvoj vlastite pristupne točke gubitak važnih resursa koje mogu usmjeriti u jačanje korisničkog iskustva.

Razvoj vlastite pristupne točke donosi brojne izazove, počevši od visokih troškova razvoja, stalne potrebe za ažuriranjem sustava i usko specijaliziranih stručnjaka, odgovornosti za sigurnost podataka, visokih kazni u slučaju pogrešaka, nekompatibilnosti s drugim sustavima ili kašnjenja kod slanja poruka.

Za razliku od situacije kada poduzetnik koristi informacijskog posrednika kao pristupnu točku, ovdje nema vanjske podrške nego rješavanje svih izazova i poteškoća ovisi isključivo o postojećem IT timu poduzetnika.

Kako smo već zaključili, za većinu obrtnika i manjih poduzeća to nije izvedivo pa se oslanjaju na posrednika koji to sve već ima i redovito nadograđuje sukladno propisima.

Pristupna točka u skladu s pravilima fiskalizacije

Kod izbora pristupne točke važno je postaviti prava pitanja i provjeriti reference, isto kao i kada birate bilo kojeg drugog partnera.

Postoje neke smjernice kojih biste se trebali držati, ako želite poslovati u skladu sa zakonom i biti zadovoljni odabirom informacijskog posrednika – pristupne točke.

Svakako obratite pažnju na sljedeće:

Je li riječ o odobrenom informacijskom posredniku s iskustvom u poslovanju s eRačunima?

Porezna uprava upravlja evidencijom odobrenih informacijskih posrednika koji su ujedno i ovlaštene pristupne točke. Svaki informacijski posrednik ne mora ujedno biti i pristupna točka.

Kod odabira informacijskog posrednika svakako treba uzeti u obzir koliko dugo pruža usluge posredništva, koje sigurnosne mjere ima uspostavljene te koliko velikom infrastrukturom već upravlja.

Navedeno je izvrstan pokazatelj da je posrednik već upoznat s potencijalnim izazovima koji se mogu pojaviti, ali i da za njih zna rješenje.

Pruža li informacijski posrednik – pristupna točka sve usluge koje trebam?

Vaš idealni informacijski posrednik – pristupna točka trebao bi vam omogućiti nesmetano slanje i primanje eRačuna, fiskalizaciju eRačuna u stvarnom vremenu, eIzvještavanje sukladno Zakonu o fiskalizaciji, integraciju ili mogućnost integracije s ERP-om koji koristite te u konačnici siguran i kontroliran elektronički arhiv.

Podsjećamo da je uspostava sigurnog i kontroliranog eArhiva obvezna sukladno Zakonu o fiskalizaciji.

Kakva je korisnička podrška informacijskog posrednika?

Provjerite ima li vaš informacijski posrednik – pristupna točka dostupnu telefonsku podršku i odgovaraju li brzo na upite. Dobro proučite njihovu web stranicu kako biste utvrdili imaju li kvalitetne edukacijske materijale te održavaju li redovito webinare ili seminare za svoje korisnike.

Jesu li troškovi za usluge transparentni i postoji li paket usluga koji mi odgovara?

Na web-stranici informacijskog posrednika – pristupne točke provjerite nudi li različite pakete za poduzetnike, ovisno o njihovoj veličini, broju dokumenata koji razmjenjuju ili neki drugi oblik paušalne naknade.

Pogledajte detaljno postoje li dodatni troškovi za kompatibilne usluge ili vaš mjesečni/godišnji paket obuhvaća sve usluge koje su vam potrebne.

Je li moj informacijski posrednik skalabilan?

Nakon što ste proučili sve ranije navedeno, ali i utvrdili kakav rast očekujete za sebe, zapitajte se može li me ovaj informacijski posrednik – pristupna točka podržati, ako se moje poslovanje proširi.

Za mnoge poduzetnike je trenutno zbunjujuće sve vezano uz primjenu Zakona o fiskalizaciji i pojmovi koji su se uz njega pojavili, posebice jer na prvi pogled sve djeluje kao složen tehnički proces.


Međutim, odabirom dobrog informacijskog posrednika – pristupne točke, sve će se na kraju svesti na nekoliko klikova jer je posrednik zadužen za sve ono što se događa u pozadini.

Pravi informacijski posrednik nije samo tehnički alat ili još gore obveza koju nameće država, nego je ključni partner koji će poslovanje poduzetnika uskladiti sa zakonom, pojednostaviti i automatizirati sve procese i provesti porezne obveznike kroz digitalnu transformaciju.