Sustav za fiskalizaciju

Novi Zakon o fiskalizaciji donio je niz tehničkih i organizacijskih novosti koji mijenjaju način na koji poduzetnici razmjenjuju, zaprimaju i fiskaliziraju svoje račune. Zakonska obveza proširila se i na B2B račune, kako bi se uvela bolja kontrola poslovanja i automatsko izvještavanje prema državi. U središtu tog sustava nalaze se pojmovi poput pristupne točke, AMS-a, MPS-a, eIzvještavanja te alata poput FiskAplikacije i MIKROeRačun-a, koji zajedno čine infrastrukturu fiskalizacije nove generacije. Razumijevanje njihove uloge iznimno je bitno za svako poduzeće koje želi pravovremeno prilagoditi svoje poslovanje i osigurati usklađenost sa zakonom.

14 min čitanja

Centralni sustav Porezne uprave za fiskalizaciju i eIzvještavanje (Sustav za fiskalizaciju)

Prvi pojam koji je bitno razumjeti u kontekstu Zakona je Centralni sustav Porezne uprave za fiskalizaciju i eIzvještavanje (Sustav za fiskalizaciju). Prema Zakonu o fiskalizaciji, on je glavni informacijski sustav države koji zaprima, kontrolira i obrađuje podatke iz:

FISKALIZACIJE RAČUNA U KRAJNJOJ POTROŠNJI (FISKALIZACIJA 1)

FISKALIZACIJE eRAČUNA
(FISKALIZACIJA 2)

Možemo ga zamisliti kao “kontrolni toranj“ Fiskalizacije 2.0, koji djeluje kao središnji modul unutar šireg Centralnog informacijskog sustava Ministarstva financija. Sustav prima svaku fiskalnu poruku (bilo da dolazi iz B2C blagajne ili iz eRačuna između poslovnih subjekata) te provjerava ispravnost podataka i trajno ih pohranjuje.

Razmjenu podataka automatizirano obavlja pristupna točka (informacijski posrednik) izdavatelja i primatelja, a sam proces za korisnika je potpuno nevidljiv. Nakon zaprimanja poruke, Sustav za fiskalizaciju će odmah vratiti potvrdu primitka, čime račun postaje fiskaliziran, a transakcija zabilježena u realnom vremenu.

  • Na taj način Porezna uprava dobiva usklađene podatke iz dva izvora (izdavatelj i primatelj računa), što joj omogućuje:

  • bržu provjeru PDV-obveza,

  • učinkovitije praćenje rizika, 

  • te povrat informacija prema poreznim obveznicima putem FiskAplikacije.

Drugim riječima, porezni obveznik ne komunicira izravno s Poreznom upravom, samo mora osigurati da njegov informacijski posrednik, odnosno, pristupna točka bude ispravno povezana sa sustavom, dok se sve ostalo odvija automatizirano u pozadini.

Pojmovi koje ćemo sljedeće opisati su osnovni za razumijevanje cijele priče, a to su Metapodatkovni servis koji definira tko je tko i gdje se nalazi, zatim Adresar metapodatkovnih servisa, koji omogućuje da se taj subjekt pronađe te Pristupna točka (PT), koja je mjesto na koje eRačun stvarno dolazi ili odlazi.

Metapodatkovni servis (MPS)

Metapodatkovni servis (MPS) je privatni digitalni „imenik“ svakog informacijskog posrednika u kojem se nalaze tehnički podaci o korisnicima (poreznim obveznicima), a ti se podaci sinkroniziraju s državnim Adresarom metapodatkovnih servisa (AMS) koji vodi Porezna uprava.

U praksi MPS služi kao temelj koji omogućuje da se eRačuni između poduzetnika razmjenjuju točno, sigurno i automatski. Informacijski posrednik putem svojeg “imenika” (MPS-a) upravlja svim tehničkim podacima o poslovnim subjektima koji koriste njegove usluge i pritom komunicira s AMS-om, kako bi olakšao poreznim obveznicima da oni taj dio ne moraju.

  • Putem MPS-a, posrednici:

  • ažuriraju i održavaju podatke o svojim korisnicima

  • iniciraju registraciju ili izmjenu podataka u državnom AMS-u,

  • potvrđuju tehničku dostupnost i ispravnost pristupne točke,

  • omogućuju automatsko pronalaženje primatelja eRačuna kad izdavatelj zna samo njegov identifikator (najčešće OIB).

Nijedna registracija ili promjena podataka ne postaje aktivna dok ju obveznik sam ne potvrdi putem aplikacije FiskAplikacija u sustavu ePorezna. Iznimka je samo brisanje identifikatora, koje ne zahtijeva potvrdu, već se korisniku šalje obavijest.

MPS tako osigurava:

Jednoznačnost

Svaki identifikator može biti registriran samo u jednom MPS-u.

Interoperabilnost i sigurnost

Povezuje korisnike različitih informacijskih posrednika.

Točnost i automatizaciju

Omogućuje razmjenu bez ručnih unosa i provjera.

Zahvaljujući MPS-u, proces razmjene eRačuna postaje u potpunosti automatiziran i pouzdan. On je prvi korak u komunikaciji između poslovnih subjekata i Sustava za Fiskalizaciju, dok AMS i FiskAplikacija koje ćemo sljedeće objasniti, nadograđuju i potvrđuju te podatke na državnoj razini.

Adresar metapodatkovnih servisa (AMS)

Zakon definira Adresar metapodatkovnih servisa (AMS) kao adresar kojim upravlja Porezna uprava, a u kojem su sadržani identifikatori poreznih obveznika (OIB ili bilo koji identifikator u skladu s EU normom). Njegova je svrha omogućiti dostupnost podataka o adresi pristupne točke primatelja eRačuna, kako bi se eRačuni mogli pouzdano i automatski isporučiti.

AMS održava Porezna uprava za potrebe Fiskalizacije 2.0, a u praksi služi tome da izdavatelj eRačuna, kada ne zna na koju pristupnu točku (PT) njegov kupac prima račune, jednim DNS upitom pronađe odgovarajući metapodatkovni servis primatelja. Nakon što AMS vrati zapis s MPS-a primatelja, informacijski posrednik dohvaća konačni endpoint pristupne točke i tek tada šalje eRačun.

Korištenjem AMS sustava:

Pojednostavljuje se proces razmjene, jer izdavatelj mora znati samo OIB.

Osigurava se interoperabilnost između različitih informacijskih posrednika.

Jamči se jednoznačnost i sigurnost jer svaki identifikator može biti vezan uz samo jedan MPS.

Iako korištenje AMS-a nije obavezno, u praksi se preporučuje zbog pouzdanosti, ažurnosti i stabilnosti razmjene, osobito kod sustava koji obrađuju veći broj eRačuna.

AMS možemo promatrati kao digitalni „telefonski imenik“ pristupnih točaka koji povezuje sve sudionike B2B razmjene unutar Sustava za fiskalizaciju.

Kako se poduzetnici upisuju u AMS?

Dobra vijest za sve poduzetnike je da ne moraju sami prolaziti kroz tehničke detalje upisa u AMS. Dovoljno je odabrati pouzdanog informacijskog posrednika koji će ih voditi kroz cijeli proces i odraditi sve tehničke korake umjesto njih.

  1. Do 31. prosinca 2025., svaki poduzetnik mora napraviti tri koraka:

  2. Odabrati informacijskog posrednika

  3. Ugovoriti eRačun

  4. Potvrditi ovlaštenje u FiskAplikaciji

Pristupna točka (PT)

Pristupna točka (PT) je informacijski posrednik koji ispunjava sve tehničke uvjete za razmjenu i fiskalizaciju eRačuna, eIzvještavanje te rad MPS-a. Ona predstavlja točku ulaska ili izlaska eRačuna u Sustav za fiskalizaciju.

U praksi, pristupna točka može biti informacijski posrednik koji u ime svojih korisnika razmjenjuje i fiskalizira eRačune.

  • Da bi pristupna točka bila pouzdana i sigurna, mora:

  • proći test sukladnosti na Portalu za testiranje (ako nije posrednik, testira se samo sposobnost slanja/primanja eRačuna i komunikacije s MPS-om) 

  • koristiti aplikativni certifikat vezan uz vlastiti OIB, kojim elektronički potpisuje AS4 poruke i time jamči identitet i integritet prijenosa,

  • održavati sigurne komunikacijske protokole, koristiti standardizirane XML formate i omogućiti punu interoperabilnost s drugim pristupnim točkama.

Uloga pristupne točke je osigurati da se svaki eRačun, neovisno o posrednicima, dostavi od točke A do točke B, fiskalizira i evidentira u realnom vremenu. 

eIzvještavanje

eIzvještavanje je postupak kojim se u Sustav za fiskalizaciju dostavljaju podaci o određenim isporukama, kao i podaci o statusima eRačuna. Riječ je o modulu fiskalizacijskog sustava putem kojeg poduzetnik Poreznoj upravi elektronički dostavlja zbirne XML-poruke o ciklusu fiskaliziranih eRačuna.

Kroz servis eIzvještavanje podnose se tri vrste poruka:

O naplati eRačuna

Bilježi svaku djelomičnu ili potpunu naplatu računa.

O odbijanju eRačuna

Koristi se u slučaju formalnog odbijanja od strane kupca.

O isporuci za koju nije izdan eRačun

Kada je roba ili usluga isporučena, ali faktura još nije generirana.

Sve poruke dostavljaju se u e-obliku najkasnije do 20. dana u mjesecu za događaje iz prethodnog mjeseca. Na taj način omogućeno je da poslovni sustavi (npr. ERP-ovi) mogu izgenerirati i poslati izvještaje potpuno automatski, odmah nakon nastanka događaja. 

U praksi se često primjenjuje “polu-automatski” model, u kojem softver pripremi datoteke, a odgovorna osoba ih jednom mjesečno odobri i pošalje radi dodatne kontrole i smanjenja rizika.

eIzvještavanje tako zatvara krug elektroničke fiskalizacije - nakon što je eRačun izdan, fiskaliziran, razmijenjen putem pristupne točke i evidentiran u Sustavu za fiskalizaciju, kroz eIzvještavanje država dobiva informacije o njegovoj naplati, odbijanju ili statusu isporuke.

Klasifikacija proizvoda po djelatnostima (KPD 2025)

Još jedna novost koju donosi nova fiskalizacija je Klasifikacija proizvoda po djelatnostima (KPD 2025), tj. jedinstveni sustav šifriranja kojim se svaka roba ili usluga na računu mora klasificirati prema službenoj statističkoj nomenklaturi.

KPD 2025 obuhvaća šest hijerarhijskih razina (područja, odjeljke, skupine, razrede, kategorije i podkategorije) i usklađena je s europskom klasifikacijom CPA 2.2. 

Od 1. siječnja 2026., svaka stavka na eRačunu morat će sadržavati šesteroznamenkastu KPD šifru koja precizno opisuje proizvod ili uslugu. Te šifre omogućuju preciznije praćenje prometa po vrstama djelatnosti.

Za poduzetnike to znači da će, prilikom izrade eRačuna, svaku stavku trebati povezati s odgovarajućom KPD šifrom kroz svoj ERP sustav ili putem informacijskog posrednika. Na taj se način osigurava točnost, pravovremenost i valjanost svakog fiskaliziranog računa.

Više o KPD 2025 možete pročitati ovdje.

FiskAplikacija (Aplikacija za fiskalizaciju i eIzvještavanje)

Nakon što podaci o statusima fiskaliziranih eRačuna budu dostavljeni u sustav putem eIzvještavanja, poreznim obveznicima je omogućeno da ih pregledavaju, analiziraju i upravljaju njima kroz državnu aplikaciju FiskAplikacija.

FiskAplikacija je web-aplikacija Porezne uprave unutar sustava ePorezna, namijenjena svim obveznicima Fiskalizacije 2.0., gdje postoji real-time uvid i može se upravljati podacima koji se razmjenjuju sa Sustavom za fiskalizaciju.

U praksi, FiskAplikacija funkcionira kao digitalna kontrolna ploča svakog poduzetnika, odnosno, mjesto na kojem se prikazuju svi relevantni fiskalni podaci koji nastaju u pozadini kroz rad pristupnih točaka i informacijskih posrednika.

  • Korisnici putem aplikacije mogu:

  • pratiti statuse svakog eRačuna, uključujući detaljne tehničke informacije o greškama,

  • pregledati pred-popunjene podatke za PDV prijavu, temeljene na fiskaliziranim računima,

  • dobiti statističke izvještaje koje Porezna uprava generira iz fiskalizacijskog sustava.

Aplikacija također omogućuje upravljanje ovlaštenjima, kroz nju poduzetnici mogu potvrditi da ugovoreni informacijski posrednik može u njihovo ime zaprimati i fiskalizirati eRačune te dodijeliti ovlaštenja osobama koje će obavljati te radnje.

FiskAplikacija je dio državne infrastrukture i nema dodatnih troškova za korisnike. Njezina svrha je osigurati transparentnost na način da podatke koje pristupne točke automatski razmjenjuju s državnim sustavom, porezni obveznik koji je odgovoran za njih, sada vidi jasno i pregledno na jednom mjestu.

 

Ovdje možete pročitati više o tome kako potvrditi svoju pristupnu točku u FiskAplikaciji.

MIKROeRačun (Besplatna aplikacija za izdavanje, zaprimanje i fiskalizaciju eRačuna)

Kada već spominjemo aplikacije koje je izdala Porezna uprava za projekt Fiskalizacija 2.0, tu je i MIKROeRAČUN, besplatna web-aplikacija namijenjena najmanjim poreznim obveznicima.

Aplikacija je dostupna kroz ePoreznu (kao i FiskAplikacija) i omogućuje korisnicima da, bez dodatnog softvera ili informacijskog posrednika, izdaju, zaprimaju, fiskaliziraju i pohranjuju eRačune u propisanom XML formatu.

Pristup aplikaciji i upravljanje ovlaštenjima omogućeno je putem Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava (NIAS) i sustava e-Ovlaštenja. Aktivacija je jednostavna, odnosno, dovoljno je u ePoreznoj prihvatiti opće uvjete korištenja, nakon čega je korištenje aplikacije potpuno besplatno. Svi izdani i zaprimljeni eRačuni dostupni su korisniku za preuzimanje tijekom cijelog zakonskog roka čuvanja.

Ako obveznik naknadno uđe u sustav PDV-a ili postane javni naručitelj, pravo na korištenje MIKROeRAČUNA prestaje 1. siječnja sljedeće godine, a do tada mora odabrati pristupnu točku.

U slučaju ulaska u sustav PDV-a u zadnjim danima kalendarske godine, mogućnost korištenja aplikacije MIKROeRAČUNA produžava se na određeno (razumno) razdoblje dok korisnik ne odabere informacijskog posrednika i preuzme arhivirane eRačune.

Naime, obzirom na prestanak prava korištenja aplikacije MIKROeRAČUN, korisnik će izgubiti i pristup izdanim i zaprimljenim eRačunima arhiviranim u ovoj aplikaciji (koje je za korisnika također besplatno), te ih mora na odgovarajući način preuzeti i arhivirati u obveznom roku čuvanja (6 godina od kraja kalendarske godine u kojoj su izdani).

 

Ako tražite cjelovito rješenje za poslovanje, svakako isprobajte i besplatnu mobilnu aplikaciju merKreiraj koja vam omogućuje da izdajete, zaprimate i fiskalizirate eRačune, a uz to imate pristup svim naprednim funkcionalnostima i podršci informacijskog posrednika mer.

Moglo bi vas zanimati...

Kako se razlikuje Fiskalizacija 1 od Fiskalizacije 2.0 i što to konkretno znači za poduzetnike?

Fiskalizacija 1 odnosila se isključivo na račune u krajnjoj potrošnji (B2C) koji su se fiskalizirali kroz blagajne u realnom vremenu. Fiskalizacija 2.0, koja stupa na snagu 1. siječnja 2026., širi taj sustav i na B2B račune (između poslovnih subjekata).

Više o tome pročitajte ovdje.

Koju ulogu imaju informacijski posrednici u novom sustavu fiskalizacije i zašto su bitni za razmjenu eRačuna?
Može li poduzetnik samostalno uspostaviti vlastitu pristupnu točku, bez informacijskog posrednika?
Što se događa ako poduzetnik ne potvrdi svog informacijskog posrednika u FiskAplikaciji do 31.12.2025.?
Kako pravilno odabrati i primijeniti KPD šifru na eRačunu i što ako je šifra pogrešna?
Na koji način Porezna uprava koristi podatke iz sustava fiskalizacije 2.0 i eIzvještavanja za izradu pred-popunjenih PDV prijava?