Računalstvo u oblaku i sigurnost podataka
Računalstvo u oblaku omogućilo je sigurne i kontrolirane elektroničke arhive kojima se može pristupiti s bilo koje lokacije na svijetu.
Računalstvo u oblaku spominje se još i pod nazivom cloud computing, a ovim pojmom opisujemo sve aktivnosti koje se odnose na isporuku računalnih usluga putem interneta (oblaka).
Pod računalstvo u oblaku pripadaju poslužitelji, pohrana informacija (dokumenata i podataka), baze podataka, umrežavanje, softver, analitika i inteligencija, odnosno usluge koje omogućuju inovacije i pružaju fleksibilne resurse.
Ključno je da uslugama iz prethodno nabrojanih primjera korisnici mogu pristupiti s bilo kojeg uređaja povezanog s internetom, a da nisu morali kreirati (ili platiti) vlastitu informacijsku infrastrukturu.
Sigurnost pohrane u oblaku
Posljednjih godina se često govori o računalstvu o oblaku kao najsigurnijem obliku poslovanja, posebice kada se govori o pohrani dokumenata. Postoji nekoliko razloga zašto je pohrana dokumenata u oblaku sigurnija od alternativnih oblika čuvanja poslovne dokumentacije na digitalnim medijima kao što su lokalna pohrana na tvrde diskove ili interne servere tvrtke.
Pohrana dokumenata u oblaku sigurnija je od alternativnih oblika, poput lokalne pohrane na tvrde diskove ili interne servere iz nekoliko razloga. Oni najvažniji su napredne sigurnosne mjere pohrane u oblaku, redundancija i sigurnosne kopije te redovita ažuriranja sustava.
Napredne sigurnosne mjere podrazumijevaju da pružatelji usluga u oblaku koriste složene sigurnosne protokole. To su enkripcija podataka, višestruka autentifikacija, detekcija upada i redovite sigurnosne provjere. Ovi koraci su potrebni kako bi se smanjio rizik od neovlaštenog pristupa podacima.
Stručnjaci za informatičku sigurnost upozoravaju da je jedan od elemenata sigurnosti i dobra educiranost zaposlenika jer do curenja podataka može doći krađom korisničkih vjerodajnica, odnosno korisničkog imena i lozinke, koje mnogi još uvijek olako shvaćaju. Složeni sigurnosni protokoli kod poslužitelja u oblaku zato služe kako bi otežali i iznimno zakomplicirali svaki pokušaj neovlaštenog ulaza u sustav.
Računalstvo u oblaku bez ulaganja
Cloud infrastruktura, odnosno infrastruktura u oblaku omogućuje višestruke kopije podataka pohranjene na različitim lokacijama za razliku od lokalne pohrane koja, ako se uništi neželjenim djelovanjem, vrlo često se ne može oporaviti.
Takva cloud infrastruktura osigurava dostupnost i kontinuitet poslovanja čak i u slučaju fizičkog oštećenja ili tehničkog kvara na jednom od servera.
Pružatelji usluga u oblaku redovito ažuriraju svoje sustave kako bi se obranili od novih prijetnji, što je često izazov za organizacije koje samostalno održavaju vlastite IT sustave.
Prelaskom na upravljane poslužitelje u oblaku smanjuju se i troškovi djelatnika jer se pružatelj usluga brine o svemu što se tiče sigurnosti vaših dokumenata.
Serveri usluga u oblaku
Pružatelji usluga koje spadaju pod računalstvo u oblaku trebali bi imati servere u zemljama ili regijama s jakim zakonima o zaštiti podataka i sigurnosnim standardima.
To je zasigurno jedno od važnih pitanja koje korisnik treba postaviti (budućem) pružatelju usluga računalstva u oblaku prije nego se odluči izabrati konkretan informacijski sustav za arhiviranje ili računovodstvo i poslovanje.
Računovodstvo u oblaku
U Hrvatskoj se sve više koriste računovodstveni programi u oblaku i druga poslovna rješenja koja omogućuju poslovanje putem interneta s bilo koje lokacije na svijetu.
Većina tih rješenja unaprijedila je svoje značajke uslugama kao što su mojeRačun, merBanking, mojBI i drugim inovacijama informacijskog posrednika tvrtke Elektronički računi.
Ova rješenja pozitivna su posljedica razvoja usluga o oblaku koje modernim kompanijama pružaju sve preduvjete za sigurno bespapirno poslovanje.
Elektronički arhiv
Razvoj usluga u oblaku i aktivna primjena elektroničkih računa u javnoj nabavi i među poreznim obveznicima donijela je povećanu upotrebu elektroničkog arhiva.
Elektronički arhiv je informacijski sustav u oblaku koji je siguran i kontroliran jer zadovoljava najviše standarde obavezne za usluge računalstva u oblaku.
Kada znamo da je e-račun dokument koji je izvorno sastavljen kao elektronička isprava, onda je jasno da moramo poštivati zakonske propise i čuvati ih u kontroliranom arhivu u formatu u kojem je izdan, prenesen i zaprimljen.
Više zakonskih propisa obvezuje nas da kroz propisani period čuvanja, dokument mora biti pohranjen na način da su sačuvani vjerodostojnost pošiljatelja, cjelovitost sadržaja i nepromjenjivost u vremenu.
Elektronički arhiv servisa mojeRačun dostupan je korisnicima gdje god se nalaze, dok god imaju internet.
Ovlaštenja za pristup dokumentima zaposlenicima može dati isključivo osoba koje je imenovana kao administrator sustava, što jamči da je gotovo nemoguće da dođe do neželjenog pristupa.
Dokumenti pohranjeni u informacijskom sustavu servisa mojeRačun zaštićeni su prema najvišim sigurnosnim standardima što potvrđuje i certifikat informacijske sigurnosti ISO 27001.
Riječ je o certifikatu koji potvrđuje da su uvedeni procesi koji jamče da je kompanija maksimalno usredotočena na identifikaciju, procjenu i upravljanje rizicima u poslovima upravljanja informacijama. Sigurnost povjerljivih informacija jedan je od strateških elemenata poslovanja servisu mojeRačun.