Metapodatkovni servis i adresar metapodatkovnih servisa u sustavu Fiskalizacije 2.0

Metapodatkovni servis i Adresar metapodatkovnih servisa novi su pojmovi kada pričamo o projektu Fiskalizacija 2.0 i novim zakonskim promjenama.

metapodatkovni servis i adresar metapodatkovnih servisa

Bitni aspekti

Što je MPS i koja je njegova uloga?

Uloga informacijskog posrednika u MPS sustavu

Što je AMS i koja je njegova uloga?

Kako AMS i MPS zajedno pronalaze pristupnu točku primatelja eRačuna?

Kako se poduzetnici upisuju u AMS i potvrđuju podatke preko FiskAplikacije?

Zašto je važno odabrati pouzdanog informacijskog posrednika? 

Iako se spominju zajedno, njihova uloga u razmjeni eRačuna se razlikuje. Dok je AMS sustav centralizirani servis Porezne uprave koji omogućuje automatsko pronalaženje elektroničke adrese primatelja računa (koriste ga ERP sustavi i pristupne točke), MPS je mrežna komponenta informacijskog posrednika koja objavljuje identifikatore poreznih obveznika u AMS‑u i vraća konačnu adresu pristupne točke, čime se osigurava da izdavatelji mogu poslati eRačun bez ručnog traženja informacija.

U nastavku bloga objasnit ćemo detaljnije što su AMS i MPS, kako funkcionira proces pronalaženja pristupne točke, kako se poduzetnici upisuju u AMS i potvrđuju podatke te zašto je odabir kvalitetnog informacijskog posrednika presudan za uspješnu implementaciju Fiskalizacije 2.0.

Što je MPS i koja je njegova uloga?

Metapodatkovni servis (MPS) je mrežna komponenta u sustavu Fiskalizacije 2.0 koja omogućuje sigurnu, automatiziranu i jednoznačnu identifikaciju primatelja eRačuna

Prema Zakonu o fiskalizaciji (članak 2., stavak 1., točka 19.),

Metapodatkovni servis … je mrežna komponenta informacijskog posrednika koja omogućava objavu identifikatora poreznih obveznika primatelja eRačuna u AMS, pruža podatak o krajnjoj adresi primatelja eRačuna i podatak o poreznom obvezniku prema Listi identifikatora poreznih obveznika.

U praksi to znači da je svrha metapodatkovnog servisa omogućiti izdavatelju eRačuna pronalaženje e-adrese primatelja putem infrastrukture koju vodi Porezna uprava. Na taj se način osigurava da se eRačun šalje točno, brzo i sigurno te bez ručnog unosa podataka.

Uloga informacijskog posrednika u MPS sustavu

Informacijski posrednici održavaju vlastiti Metapodatkovni servis (MPS) putem kojeg upravljaju svim podacima o poslovnim subjektima koji koriste njihove usluge za razmjenu eRačuna.

Svaki posrednik ima svoj MPS, koji možemo zamisliti kao privatni digitalni imenik. U njemu se nalaze tehnički podaci o korisnicima, a to su:

OIB,

naziv poslovnog subjekta,

adresu pristupne točke (PT‑URL),

i drugi parametri potrebni za ispravnu razmjenu eRačuna.

Ti se podaci zatim sinkroniziraju s državnim Adresarom metapodatkovnih servisa (AMS), koji vodi Porezna uprava.

Putem svojeg MPS-a, informacijski posrednici:

održavaju i ažuriraju podatke o svojim korisnicima,

upravljaju tehničkom komunikacijom s AMS-om putem posebnog upravljačkog sučelja,

iniciraju registraciju ili promjenu podataka u državnom sustavu

Važno je napomenuti da ni jedna registracija ili promjena ne može postati aktivna dok je porezni obveznik sam ne potvrdi putem aplikacije FiskAplikacija u sustavu ePorezna.

Jedina iznimka je brisanje identifikatora, koje ne zahtijeva potvrdu, već se korisniku samo šalje obavijest.

Što je AMS i koja je njegova uloga?

Nakon što smo pojasnili ulogu MPS-a kao privatnog imenika informacijskog posrednika, važno je razumjeti i što je AMS, odnosno Adresar metapodatkovnih servisa te kako se on uklapa u priču oko Fiskalizacije 2.0.

Prema članku 2., stavku 1., točki 1. Zakona o fiskalizaciji,

Adresar metapodatkovnih servisa ... je adresar kojim upravlja Ministarstvo financija, Porezna uprava ... u kojem su sadržani identifikatori i pripadajući metapodatkovni servisi poreznih obveznika, a kojim se omogućava dostupnost podatka o adresi primatelja eRačuna.

Dakle, cilj AMS-a je omogućiti dostupnost podataka o adresi pristupne točke primatelja eRačuna kako bi se eRačuni mogli pouzdano i automatski isporučiti.

Koja je uloga AMS-a?

AMS je zamišljen kao početna točka razmjene eRačuna, tj. mjesto na kojem započinje "potraga" za adresom primatelja eRačuna.

Kada izdavatelj zna OIB kupca, ali ne zna kamo točno poslati račun (tj. koja je njegova pristupna točka), AMS omogućuje da se automatski pronađe odgovarajući MPS, a zatim i krajnja adresa dostave.

Na taj način se:

pojednostavljuje proces razmjene, zato što izdavatelj mora znati samo identifikator (OIB) primatelja,

osigurava interoperabilnost, jer omogućuje povezivanje izdavatelja i primatelja koji koriste različite posrednike,

jamči jednoznačnost i sigurnost jer svaki identifikator može biti vezan samo uz jedan MPS,

ubrzava poslovanje jer sustav ne ovisi o ručnim unosima podataka.

Korištenje AMS sustava nije obavezno, što znači da ako izdavatelj već unaprijed zna adresu primatelja, može ju koristiti direktno.

No, u praksi se preporučuje korištenje AMS-a zbog pouzdanosti, ažurnosti i automatizacije, posebno kod velikih sustava i B2B razmjene.

Kako AMS i MPS zajedno pronalaze pristupnu točku primatelja eRačuna?

Nakon što je izdavatelj eRačuna izradio račun i zna identifikator (OIB) primatelja, događa se automatski proces u kojem sustavi AMS i MPS međusobno surađuju kako bi pronašli ispravnu pristupnu točku na koju treba isporučiti taj račun.

  1. Taj proces razmjene funkcionira na sljedeći način:

  2. Izdavatelj dostavlja eRačun do svoje pristupne točke (putem informacijskog posrednika).

  3. Pristupna točka izdavatelja putem DNS upita kontaktira AMS kako bi pronašla kod kojeg je MPS-a primatelj registriran.

  4. AMS odgovara s URL-om metapodatkovnog servisa (MPS) odgovornog za tog primatelja.

  5. Pristupna točka zatim kontaktira MPS, šalje mu identifikator primatelja i traži točnu adresu njegove pristupne točke.

  6. MPS vraća URL pristupne točke primatelja (PT‑URL) koji je potrebno koristiti za dostavu eRačuna.

  7. Pristupna točka izdavatelja otvara sigurnu AS4 vezu i šalje eRačun prema primateljevoj pristupnoj točki.

  8. Pristupna točka primatelja preuzima poruku i dostavlja eRačun krajnjem korisniku.

  9. Na kraju, sustav generira signalnu poruku, odnosno potvrdu da je račun zaprimljen.

Proces razmjene eRačuna
Proces razmjene eRačuna

Ovaj proces omogućuje automatiziranu, sigurnu i točnu dostavu eRačuna, bez potrebe da izdavatelj zna sve tehničke detalje primatelja unaprijed. Dovoljno je znati njegov OIB, a sve ostalo odrađuju AMS i MPS sustavi "u pozadini".

U sljedećem poglavlju objasnit ćemo kako se kao porezni obveznik upisujete u AMS sustav, što mora napraviti informacijski posrednik, a što poduzetnik.

Kako se poduzetnici upisuju u AMS i potvrđuju podatke preko FiskAplikacije?

Dobra vijest za sve poduzetnike je da ne moraju sami prolaziti kroz tehničke detalje upisa u AMS.

Dovoljno je odabrati pouzdanog informacijskog posrednika koji će ih voditi kroz cijeli proces i odraditi sve tehničke korake umjesto njih.

Do 31.12.2025., ovo su koraci koje mora napraviti svaki poduzetnik:

Odabrati informacijskog posrednika

Pravna ili fizička osoba koja omogućuje kreiranje, slanje i zaprimanje eRačuna. Popis ovlaštenih posrednika objavljen je na portalu Porezne uprave, a ovdje možete usporediti cijene i funkcionalnosti.

Ugovoriti eRačun

Potpisivanjem ugovora s posrednikom dobivate pristup njegovom sustavu i mogućnost razmjene eRačuna kroz prethodno opisan način.

Potvrditi ovlaštenje u FiskAplikaciji

Putem državne aplikacije za fiskalizaciju i eIzvještavanje (FiskAplikacija), možete dati ovlaštenje svojoj pristupnoj točki da u vaše ime provodi fiskalizaciju te prijaviti adresu za zaprimanje eRačuna.

FiskAplikaciji pristupate putem sustava ePorezna, koristeći svoju eGrađani vjerodajnicu (npr. certifikat na osobnoj, token od banke i slično).

Nakon prijave, u izborniku aplikacije birate FiskAplikacija, gdje možete dodijeliti ovlaštenje za fiskalizaciju i prijaviti adresu za zaprimanje eRačuna na sljedeći način:

UPUTE ZA PRIJAVU ADRESE ZA ZAPRIMANJE eRAČUNA

Prijavite se u ePoreznu na poveznici ePorezna klikom na gumb Ulaz/Odregistracija
Prijavite se u ePoreznu na poveznici ePorezna klikom na gumb Ulaz/Odregistracija
Na portalu ePorezna odaberite uslugu "FiskAplikacija"
Na portalu ePorezna odaberite uslugu "FiskAplikacija"
Unutar Fiskaplikacije, otvorit će vam se sljedeći ekran
Unutar Fiskaplikacije, otvorit će vam se sljedeći ekran
Klikom na opciju Administracija, otvorit će vam se sljedeće sučelje
Klikom na opciju Administracija, otvorit će vam se sljedeće sučelje
U desnom dijelu ekrana, u stupcu Akcija - klikom na ikonu oka potvrđujete adresu za zaprimanje eRačuna odabirom gumba ‘Potvrdi’
U desnom dijelu ekrana, u stupcu Akcija - klikom na ikonu oka potvrđujete adresu za zaprimanje eRačuna odabirom gumba ‘Potvrdi’
Zatim slijedi ekran potvrde gdje PT znači pristupna točka na kojem kliknete gumb ‘Potvrdi’
Zatim slijedi ekran potvrde gdje PT znači pristupna točka na kojem kliknete gumb ‘Potvrdi’
Nakon uspješno provedene potvrde, vaš status adrese za zaprimanje eRačuna je ‘potvrđen’ i zelene je boje.
Nakon uspješno provedene potvrde, vaš status adrese za zaprimanje eRačuna je ‘potvrđen’ i zelene je boje.

Moguće je izabrati samo jednu adresu za zaprimanje eRačuna!

UPUTE ZA OVLAŠTENJE ZA FISKALIZACIJU

Zatim odaberite "Ovlaštenja za fiskalizaciju"
Vratite se na Administraciju te daberite "Ovlaštenja za fiskalizaciju"
Upišite OIB Vašeg odabranog informacijskog posrednika i dajte mu ovlaštenje za fiskalizaciju.
Upišite OIB Vašeg odabranog informacijskog posrednika i dajte mu ovlaštenje za fiskalizaciju.

Moguće je izabrati više poslovnih subjekata koji će biti ovlašteni za fiskalizaciju.

Zašto je važno odabrati pouzdanog informacijskog posrednika?

Uvođenje Fiskalizacije 2.0 donosi brojne tehničke i organizacijske promjene, ali i veliku priliku za modernizaciju poslovanja. Svaka promjena je stresna, a osobito kada uključuje prijelaz na potpuno novi sustav rada. 

Upravo zato važno je odabrati informacijskog posrednika koji ima iskustvo, tehničke kapacitete i pouzdanu podršku kroz sve faze implementacije.

Pouzdan informacijski posrednik:

vodi vas kroz cijeli proces,

radi za vas fiskalizaciju ulaznih i izlaznih eRačuna te porezno izvještavanje,

brine o tehničkoj ispravnosti razmjene eRačuna,

pruža korisničku podršku i edukaciju,

osigurava usklađenost sa zakonskim zahtjevima,

integrira se s vašim računovodstvenim softverima,

nudi dodatne usluge za automatizaciju poslovanja.

Pobrinite se da odaberete pouzdanog posrednika, jer ako nešto krene po zlu, vi ste ti koji snosite posljedice.