Fiskalizacija 2.0 – što nas očekuje u poslovanju

Fiskalizacija u prometu gotovinom u hrvatsko gospodarstvo je uvedena još 1. siječnja 2013. godine kako bi se uveo nadzor i kontrola nad gotovinskim prometom. Početkom 2026. dolazi i Fiskalizacija 2.0 kojom se uspostavlja nadzor bezgotovinskog prometa.

fiskalizacija 2.0

Ključne točke

Fiskalizacija 2.0 u poslovanju

Obavezan eRačun u B2B

Prednosti eRačuna u poslovanju

Elektronički arhiv za eRačun

Fiskalizacija 2.0 i rasterećenje poduzeća

Fiskalizacija je u Hrvatskoj uvedena s ciljem smanjenja sive ekonomije i povećanja transparentnosti financijskih transakcija.

Obveznici fiskalizacije su sve su fizičke i pravne osobe koje obavljaju djelatnosti za koje su, sukladno zakonskim propisima, obvezne izdavati račune za isporučena dobra ili obavljene usluge.

To su sve vrste obrtnika, slobodna zanimanja, trgovačka društva i drugi pravni subjekti koji posluju s gotovinom, kako je propisano u dva temeljna izvora prava, odnosno kako propisuju Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom i Pravilnik o fiskalizaciji u prometu gotovinom.

Uvođenjem fiskalizacije osigurao se transparentniji sustav naplate poreza i smanjio neprijavljeni prihod gospodarskih subjekata jer su se uveli elektronički naplatni uređaji, odnosno POS uređaji koji su povezani s Poreznom upravom.

Računi koji obveznici fiskalizacije izdaju na svojim POS kasama, obavezno sadrže takozvani JIR, odnosno jedinstveni identifikator računa koji se automatski šalje Poreznoj upravi.

Svaki račun bi trebao sadržavati JIR jer putem njega Porezna uprava može pratiti promet u stvarnom vremenu, što smanjuje mogućnost poreznih prevara i povećava transparentnost poslovanja.

Pojednostavljeno, ako je poduzetnik izdao račun kroz POS uređaj, ali taj račun sadrži lažni JIR, kupac može vrlo lako utvrditi je li, nesvjesno, sudionik porezne prijevare.

Fiskalizacija 2.0 donijet će još veću razinu transparentnosti u poslovanje poduzetnika na domaćem tržištu, ali i brojne druge pogodnosti koje proizlaze iz digitalne razmjene računa.

Fiskalizacija 2.0 u poslovanju

Fiskalizacija 2.0 je projekt koji je provela Porezna uprava, a odnosi se na implementaciju sustava za bezgotovinsko plaćanje putem eRačuna s integriranom eArhivom i naprednog online knjigovodstva u sustavu PDV-a.

No, isti se pojam koristi i za uvođenje obveznog eRačuna za porezne obveznike, iako je Fiskalizacija 2.0 zapravo projekt koji Poreznu upravu priprema na potpuno digitalnu razmjenu računa u gospodarstvu.

Završetkom ovog projekta i uvođenjem obveznog eRačuna u B2B (Business to Business) sektor, dogodit će se značajne, pozitivne promjene u poslovanju i daleko manje administrativno opterećenje poduzetnika.

Obvezan eRačun u B2B

Uspostava sustava za fiskaliziranje bezgotovinskih računa i obvezan eRačun između poreznih obveznika riješit će problem zakašnjelih plaćanja i dati jasniji uvid u rokove plaćanja i njihovo poštivanje.

Porezna uprava dobit će veći nadzor nad poslovanjem gospodarskih subjekata, ali i točnije i brže povezivanje i praćenje izdanih računa te mogućnost prevencije poreznih prevara vezanih uz povrat PDV-a.

Možemo reći da će Porezna uprava u stvarnom vremenu znati s koliko novca država raspolaže u svakom trenutku zbog čega će moći efikasnije planirati troškove.

No, poduzetnici će imati još veću korist od elektroničke razmjene računa jer će ubrzati poslovne procese i naplatu te uštedjeti značajna sredstva koja mogu dalje ulagati za razvoj posla.

Uvođenjem obveznog eRačuna za bezgotovinska plaćanja poduzetnici će konačno biti manje opterećeni jer će se smanjiti broj potrebnih obrazaca u poreznom knjigovodstvu.

Prednosti eRačuna u poslovanju

Jedan papirnati račun košta tvrtku od sedam do 20 eura, što na godišnjoj razini predstavlja veliko financijsko opterećenje, posebice ako tvrtka razmjenjuje puno računa.

Za razliku od papirnate knjigovodstvene isprave, elektronički računi ne generiraju troškove papira, tonera i tinte niti troškove održavanja pisača.

Kada tvrtka šalje eRačun, to je kao da je poslala preporučenu pošiljku jer je poznato tko je i kada preuzeo dokument i kada je započela teći valuta plaćanja.

Elektronički račun se ne može oštetiti niti izgubiti, a ne postoje ni troškovi zbog pogrešnog unosa podataka s dokumenta u računovodstveni program jer se eRačun automatski učitava, a ne prepisuje.

Zato se i kaže da je ušteda na eRačunu 80 posto na strani primatelja koji štedi jako puno vremena na nekorisnom radu svojih zaposlenika koji sada mogu pratiti financijske pokazatelje poduzeća i planirati poslovanje, umjesto da gube vrijeme na prepisivanje stotine računa.

Ogromne uštede eRačuni donose i po pitanju arhiviranja dokumenata jer se umjesto na punim policama u registratorima, čuvaju u sigurnom i kontroliranom elektroničkom arhivu.

Elektronički arhiv za eRačun

Elektronički računi donose velike uštede na prostoru jer se, sukladno zakonu, pohranjuju isključivo u eArhiv kojem mogu pristupiti isključivo ovlaštene osobe i to s bilo koje lokacije, što je također jedna od pogodnosti koje pruža isključivo eRačun.

Knjigovodstvena isprava elektronički račun čuva se u izvornom obliku, a to je XML format. Način na koji se pohranjuju i čuvaju eRačuni pokriven je s više zakona, između ostalog i Zakonom o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi te Zakonom o računovodstvu, a obveza čuvanja eRačuna u eArhivu neodvojiv je dio promjena koje nam donosi Fiskalizacija 2.0.

Hoće li poduzetnici nakon uvođenja Fiskalizacije 2.0 sami osigurati elektronički arhiv ili će posao prepustiti informacijskom posredniku, bit će njihova odluka.

No, važno je da osiguraju da dokumenti sačuvaju vjerodostojnost pošiljatelja, cjelovitost sadržaja i nepromjenjivost u vremenu kroz cijeli propisani period čuvanja.

Informacijski posrednik servis mojeRačun verificiran je i za čuvanje dokumenata u skladu sa svim zakonskim propisima Europske unije i jamči da se dokumenti nalaze u sigurnom i kontroliranom eArhivu s posebnim ovlaštenjima za pristup.

Fiskalizacija 2.0 i rasterećenje poduzeća

Prednosti eRačuna i eArhiva su brojne, a njihovom uspostavom od siječnja 2026. godine poduzetnici će dobiti dodatno rasterećenje u smislu poreznog izvještavanja.

Ipak, treba naglasiti da se glavnim značajkama projekta Fiskalizacija 2.0 u Hrvatskoj ne uvodi ništa novo, već se proširuje elektronička razmjene dokumenata između poreznih obveznika.

Kao jedan od razloga je već spomenuto praćenje PDV-a u stvarnom vremenu, no treba naglasiti da i druge europske države vode takvo centralizirano prikupljanje podataka već godinama.

To im je donijelo značajno smanjenje potrebnih obrazaca u poreznom knjigovodstvu, što će sada imati prilike iskusiti i poduzetnici u Hrvatskoj.

Sa svakim izdanim i poslanim eRačunom porezna uprava će skupiti sve potrebne podatke, a poduzeća će imati više vremena baviti se osnovnom djelatnošću, umjesto izradom mnogobrojnih izvješća.

To će zasigurno najveću korist donijeti knjigovodstvenim servisima koji će se moći kvalitetnije posvetiti vođenjem poslovanja svojih klijenata, umjesto ponavljajućim poslovima prepisivanja računa i popunjavanja izvještaja.