eIzvještavanje u postupku fiskalizacije

eIzvještavanje je novi proces automatskog izvještavanja o stanju i naplati eRačuna, uveden Zakonom o fiskalizaciji iz 2025. godine.

eizvjestavanje

Bitni aspekti

Ključne funkcije eIzvještavanja

Zašto je eIzvještavanje važno za Zakon o fiskalizaciji?

Kako eIzvještavanje izgleda u praksi?

Isporuke za koje nije moguće izdati eRačun

Koje podatke sadrži eIzvješće?

Za koga je obvezno eIzvještavanje?

FiskAplikacija – aplikacija za fiskalizaciju

Prema definiciji iz samoga zakona, eIzvještavanje je postupak kojim se u Sustav za fiskalizaciju Porezne uprave dostavljaju podaci o određenim isporukama u skladu s odredbama Zakona te podaci o odbijanju i naplati eRačuna.

Za razliku od dosadašnje prakse, postupkom eIzvještavanje se podaci o izdanim, zaprimljenim i naplaćenim elektroničkim računima (eRačunima) automatski dostavljaju Poreznoj upravi kroz elektroničke kanale, bez potrebe za dosadašnjim papirnatim ili ručno ispunjavanim digitalnim obrascima.

Ključne funkcije eIzvještavanja

Proces eIzvještavanja ima nekoliko važnih funkcija u provedbi fiskalizacije, ali posebno je relevantan za:

evidentiranje naplate eRačuna;

evidentiranje odbijanja eRačuna;

evidentiranje isporuka za koje nije izdan eRačun.

Za razliku od same razmjene eRačuna, koja se odvija putem sigurnih kanala informacijskog posrednika, eIzvještavanje je isključiva obveza poslovnog subjekta.

Zašto je eIzvještavanje važno za Zakon o fiskalizaciji?

Zakon o fiskalizaciji zasigurno je jedna od najvećih promjena u poslovanju gospodarskih subjekata, ali i poreznom izvještavanju u novije vrijeme.

U utjecaju i prednostima obveznog eRačuna u B2B već se puno govorilo, no javnost možda još i nije svjesna pozitivnih promjena koje donosi eIzvještavanje, a koje se smatra okosnicom novog sustava fiskalizacije.

Zahvaljujući procesu eIzvještavanje osigurava se transparentnost i učinkovitost fiskalizacije koja se sada provodi u elektroničkom obliku u cijelom gospodarstvu, što znatno smanjuje potrebu za većinom dosadašnjih obrazaca koje su porezni obveznici morali redovito dostavljati Poreznoj upravi. Time je u potpunosti smanjena potreba za papirnatom dokumentacijom te se značajno ubrzava proces obrade podataka s obje strane.

Osim toga, proces eIzvještavanja doprinosi tome da porezna uprava dobiva potpuni i automatski uvid u cijeli ekosustav izdavanja, odbijanja i naplate računa.

To i poduzetnicima i knjigovođama olakšava svakodnevni rad jer ne moraju naknadno obrazlagati nejasnoće oko računa koje su davno zaprimili ili izdali.

Proces eIzvještavanje smanjuje mogućnost poreznih prijevara i sive ekonomije. Automatizacija svih procesa i stalni nadzor nad prometom računa otežavaju prikrivanje stvarnog prometa ili prikazivanje lažnih izvještaja.

Potpuna primjena eIzvještavanja omogućit će veću zaštitu malih poduzetnika jer će Porezna uprava imati uvid koji poduzetnici ne izvršavaju svoje obveze na vrijeme, odnosno s kojim poslovnim subjektima postoji problem naplate.

Kako eIzvještavanje izgleda u praksi?

Tijekom prijelaznog perioda, a i za zakonom propisane iznimke, postojat će situacije kada će poduzetnici izdavati papirnate račune.

Oni nisu izuzeti od obveze fiskalizacije, odnosno prijave Poreznoj upravi da je došlo do nastanka poslovne promjene.

Isporuke za koje nije moguće izdati eRačun:

Ako primatelj računa nije registriran u Adresaru metapodataka servisa (AMS) Porezne uprave, izdavatelj može izdati račun u papirnatom obliku i o tome obavijestiti Poreznu upravu putem eIzvještavanja.

Situacije kada su poduzetnici dužni primijeniti eIzvještavanje su sljedeći:

Odbijeni eRačuni

Izdavatelji su obvezni poslati informacije Poreznoj upravi o svim odbijenim eRačunima u prethodnom mjesecu do 20. u mjesecu;

Naplaćeni eRačuni

Izdavatelji su obvezni poslati informacije Poreznoj upravi o naplaćenim eRačunima za prethodni mjesec.

Naravno, govorimo o situacijama kada primatelj računa nije registriran u Adresaru metapodatkovnih servisa (AMS), odnosno kada primatelj nije dostavio i potvrdio svoju krajnju adresu za zaprimanje eRačuna.

Koje podatke sadrži eIzvješće?

Kako smo naveli, eIzvještavanje je izdvojeni postupak digitalnog dostavljanja podataka o izdanim, zaprimljenim, naplaćenim ili odbijenim eRačunima Poreznoj upravi.

Ovaj proces je povezan sa sustavom fiskalizacije, ali je definiran kao zaseban tehnološki i administrativni proces kojim se osigurava:

automatsko izvještavanje o statusima eRačuna;

prijenos podataka o naplati/odbijanju računa;

digitalno vođenje evidencije i nadzora nad prometom eRačuna.

Ako ćemo govoriti detaljnije, tada možemo reći da je eIzvještavanje obveza poreznih obveznika da u zadanom vremenskom roku Poreznoj upravi dostave strukturirane, digitalne izvještaje o prometu koji uključuju:

podatke o izdavanju i primanju eRačuna, među kojima su i informacije o obveznicima izdavanja i primanja eRačuna;

podatke o naplati i obvezama koje postoje;

podatke o odbijanju izdanih eRačuna;

podatke o adresi primatelja;

statuse poslanih eRačuna, eventualne greške na eRačunima;

podatke o Porezu na dodanu vrijednost (PDV i dr.)

Porezni obveznici te eIzvještaje šalju Poreznoj upravi elektroničkim putem, najčešće u XML formatu, uz korištenje naprednog elektroničkog potpisa ili autentifikacije putem pristupne točke – informacijskog posrednika.

Za koga je obvezno eIzvještavanje?

Proces eIzvještavanja obvezan je za sve obveznike fiskalizacije sukladno Zakonu o fiskalizaciji, neovisno o veličini, obliku naplate ili vrsti djelatnosti kojima se poduzetnici bave, a jednako se primjenjuje i na one koji primaju gotovinska ili plaćanja putem transakcijskog računa.

Obveznici fiskalizacije mogu provoditi eIzvještavanje na dva načina:

zatražiti generirane podatke od informacijskog posrednika i potom ih dostaviti u Poreznu pravu;

samostalno pripremiti podatke u skladu i s važećim propisima te dostaviti u Poreznu upravu.

Važno je da prilikom odabira načina na koji će provoditi eIzvještavanje obveznici fiskalizacije poduzmu sve potrebne aktivnosti kako bi izbjegli potencijalne tehničke probleme zbog kojih ne bi na vrijeme slali izvješća ili ta izvješća ne bi sadržavala točne informacije.

Naime, propisane su drakonske kazne za neizvještavanje i nepridržavanje rokova koje mogu ozbiljno ugroziti poslovanje poduzetnika.

FiskAplikacija – aplikacija za fiskalizaciju

Umjesto parcijalnih informacija dostavljenih u papirnatom obliku ili na zahtjev, Porezna uprava kroz eIzvještavanje konačno ima kontinuiran uvid u cjelokupni promet poduzetnika, što im omogućava efikasnije upravljanje poreznim sustavom i transparentnije poslovanje.

Za poduzetnike, uvođenje automatiziranog sustava izvještavanja znači novu odgovornost, ali i priliku za modernizaciju poslovanja. Smanjuje se potreba za ručnim unosom podataka, a povećava usklađenost bez dodatnog birokratskog opterećenja.

Kako smo ranije spomenuli, sve prikupljene podatke u procesu eIzvještavanja, poduzetnici i zaposlenici državnog aparata moći će pratiti u aplikaciji za fiskalizaciju, odnosno FiskAplikaciji.

U samom Zakonu o fiskalizaciji, aplikacija za fiskalizaciju i eIzvještavanje (FiskAplikacija) zajedno su definirani kao aplikacija Porezne uprave kojom se obveznicima primjene Zakona omogućuje pregled fiskaliziranih podataka, upravljanje ovlaštenjima za razmjenu eRačuna i fiskalizaciju, uvid u statuse računa, uvid u informativno ispunjenu prijavu PDV-a za određeno razdoblje te unos podataka za potrebe fiskalizacije i eIzvještavanja.

Pristup FiskAplikaciji i upravljanje ovlaštenjima omogućeno je putem Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava (NIAS) i sustava eOvlaštenja, što je još jedan značajn korak u potpunoj digitalizaciji poslovanja s državom koji mora biti završen do 2030. godine.